Maleisië - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van lothillenan - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van lothillenan - WaarBenJij.nu

Maleisië

30 April 2017 | Verenigde Staten, Chinatown

Hi everybodyy,

Met een katertje van de vorige avond (we moésten de laatste avond Vietnam natuurlijk goed vieren) en heel wat spijt daarvan, was het om 9:20uur tijd voor onze vlucht naar Kuala Lumpur, Maleisië. Alles liep erg soepel met een prima vlucht, maar toen we in KL kwamen wisten we niet wat ons overkwam; alles was ZÓ modern!! Mensen konden je (eindelijk) begrijpen als je wat vroeg in het Engels, de perfect geregelde metro betaalde je met tokens, letterlijk alles was goedkoop (gedeeld door +-5 voor euro) en het was erg schoon. Behalve ons hostel natuurlijk... Maar goed, we waren inmiddels wat gewend en we waren toch van plan de meeste tijd etend en winkelend (Hallo shoppingmalls!) door te brengen. Nadat we onze backpacks in ons viezige hostel hadden afgezet, aten Lot en An voor €0,50 pp heerlijk naan brood met curry, terwijl Hill nog geen afscheid kon nemen en voor de rijst ging. Als echte toeristen hebben we daarna de Petronas Twin Towers incl park bezocht, natuurlijk met metro, en daarna lekker door de stad geslenterd. In de avond was het wachten op Hill Sam (Sam vanaf nu), Hills tweelingzusje die 2 weken met ons mee zou reizen! Toen we de volgende dag compleet waren, en uitgebreeeeeeid gebruncht hadden, was het tijd om Chinatown en de shoppingmalls onveilig te maken! Om de komst van Sam te vieren deden we in de avond drankjes in ons hostel en in de skybar tegenover de Twin Towers. Sam had met een vriendin al een deel van Maleisië gedaan, dus de volgende ochtend vertrokken alleen An en Lot richting de jungle (Taman Negara; oudste regenwoud van Maleisië) om daar een trekking te doen, terwijl de Hills de juiste eetplekjes in KL ontdekten en het stadje Malakka bezochten. Na 3 verschillende bussen kwamen An en Lot eindelijk aan in Taman Kuala, waar we een kamer deelden met een vreemde jongen uit Belarus, die ook in onze trekking groep bleek te zitten.. In het stadje waar we slapen was letterlijk niks te doen, dus dat werd lekker een boekje lezen, filmpje kijken op de iPad en vroeg slapen! De volgende ochtend begonnen we vol goede moed, we hadden inmiddels vaker een trekking gedaan, maar toen zagen we de rugtas die we moesten meenemen..... In elke tas zat: 3x 1,5L waterflessen, eetgerei, matje, slaapzak en eten voor de volgende 2 dagen + je eigen spullen... Hier 2 dagen lang mee lopen, de moed begon ons wat meer in onze schoenen te zinken (letterlijk, want het was heel zwaar!) Dus daar gingen we dan en man, wat was het zwaar maar leuk! Het waren 2 dagen vol wandelen, eerder klimmen en klauteren over alle paden, dwars door de jungle! Geregeld moesten we naar de overkant balanceren over een boomstronk, of soms gewoon maar recht door de rivier lopen. Dit ging letterlijk met vallen en opstaan, en dat we zo vaak uitgleden gooien we maar op de regen en daardoor de gladde "wegen", want echte paden waren er niet. Deze sportieve inspanningen gecombineerd met het mega warme weer zorgen ervoor dat we zweetten als gekken (maar echt, overal liepen straaltjes zweet). En dan waren er natuurlijk de bloedzuigers.. deze krengen zaten overal en gingen gewoon door je broek/sokken/lange broek heen. Om de zoveel tijd hadden we een stoppen om al die "fuckersuckers" er uit te trekken, maar vooral niet te lang stil staan want dan had je er gegarandeerd 20 bij. Aan het einde van de dag was er gelukkig een lekkere warme douche om alle viezigheid, zweet en modder van ons af te wassen.. MAAR NIET HEUS. Dat werd wassen in de rivier waar we ook het water vandaan haalden om te koken en thee van te drinken. Wel prima gegeten want Annie mocht weer voor het eerst koken!! We sliepen die avond in een grot en tot onze grote verbazing hebben we heerlijk geslapen! En ook nog eens het langste ooit, want we sliepen 12 uur lang. De volgend dag was het weer wandel tijd! We eindigden onze trekking bij een aboriginal dorpje en keerden terug naar de bewoonde wereld met een heerlijk boottochtje (want we konden nauwelijks nog op onze benen staan). Ook hier zat een lekkere warme douche er niet in, want tot groooot ongenoegen van Lot was de douche koud.. De volgende dag pakten we de bus naar de Cameron Highlands, waar we de Hillsjes weer zagen! In de Cameron Highlands huurden we scooters om de mooie en vele theeplantages te bekijken. Niet dat we echt veel konden zien door de regen en mist, (poncho's aan inderdaad), maar de scootertocht was mooi en de plantages die we wél konden zien ook. De dag erna pakten we de bus naar Georgetown in Penang, wat bekend staat om de streetart. Het weer hier bleek veel en veeel beter, dus de poncho's mochten weer uit ;) Georgetown bleek ook erg leuk voor winkelen en ons hostel bleek aan gratis cocktails en een beerpong toernooi te doen, dus wij hebben ons daar zeker vermaakt! Vanuit Georgetown pakten we de nachtbus (natuurlijk waren we te laat, standaard) naar de Perhentians, eilanden die maar een paar maanden open zijn. Hoewel het strand niet zo mooi was als Koh Rong, hebben we daar een paar dagen heerlijk genoten! Overdag lekker op het strand liggen, en dan vooral veel in de zee omdat het zo heet was, Anna nog gedoken voor slechts 17 euro!!, hadden we ons vaste locale restaurantje (cheap) om daar 3x per dag te eten (dit keer gevarieerd!) en in de avond danste iedereen op het strand. Enige nadeel was dat in onze bungalow (groot woord, 1 double bed en 1 fan) de elektriciteit in de ochtend uitviel, waardoor je rond 7/8 uur zwetend wakker werd en om 9 uur weer even kon slapen als ie weer aan ging. Dat er verder geen WiFi was, was stiekem ook wel heel rustgevend ;). Dit was trouwens de eerste keer (en waarschijnlijk de laatste) dat Lot de koude douche kon waarderen! Het rustige eiland verruilden we voor het drukke KL, waar we na 1 dagje shoppen afscheid namen van Sam, om zelf door te vliegen naar Melbourne!!! Overall hebben we erg genoten van Maleisië: de vriendelijke mensen, het fantastische en goedkope eten, de shoppingmalls maar ook de prachtige natuur. Twee weken waren echter wel genoeg. Nu wordt het tijd Azië om te ruilen voor Australië!! We keep you updated....

Heel veel kusjes,

Hill, An en Lot

• 08 Mei 2017 - 19:06

Eva:

Hi there mates :p
    Nu alweer even in Australie... Zal wel gek zijn als jullie zometeen afscheid moeten nemen van Lot!
    Geniet nog even lekker met z'n 3en!
    xx